DNA Oy:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2012

25.10.2012

DNA VAHVANA MUUTTUVASSA MARKKINASSA

YHTEENVETO

Heinä-syyskuu 2012

Tammi-syyskuu 2012

Parannamme hieman vuoden 2012 näkymiä.  Arvioimme konsernin rahoitusaseman pysyvän hyvänä vuonna 2012 ja liikevaihdon kasvavan. Euromääräisen käyttökatteen arvioimme olevan viime vuoden tasoa ja liikevoiton nousevan hieman edellisestä vuodesta. Aiemmassa kvartaalissa arvioimme euromääräisen käyttökatteen ja liikevoiton jäävän hieman edellisestä vuodesta.

Keskeiset tunnusluvut

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

 

Milj. e

7-9/2012

7-9/2011

1-9/2012

1-9/2011

Liikevaihto

189,2

185,4

567,4

537,4

Käyttökate

53,0

44,8

141,1*

141,9

- osuus liikevaihdosta, %

28,0 %

24,1 %

24,9 %*

26,4 %

Poistot

33,3

33,6

96,9

104,3

Liikevoitto

19,7

11,2

44,2*

37,6

- osuus liikevaihdosta, %

10,4 %

6,0 %

7,8 %*

7,0 %

Tulos ennen veroja

17,5

10,3

38,2*

34,8

Tilikauden tulos

12,7

7,3

28,8*

25,5

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %**

10,1

6,0

7,6*

6,6

Oman pääoman tuotto (ROE), %**

9,8

4,8

6,7*

5,4

Investoinnit

34,2

27,2

93,3

70,7

Rahavirta investointien jälkeen***

9,1

-21,1

21,8

12,1

Nettovelka, milj. e

 

 

264,0

150,1

Nettovelka/käyttökate

 

 

1,40

0,79

Velkaantumisaste (gearing), %

 

 

50,6

24,4

Omavaraisuusaste, %

 

 

54,3

64,7

Henkilöstön määrä kauden lopussa

 

 

1 426

1 014

*sisältää 2,5 miljoonan euron yt-varauksen
**oikaistu 12 kuukautta vastaavaksi
***sisältää yritysostot ja rahoitusleasingsopimukset

 

Toimitusjohtajan katsaus:

Vahvistimme kilpailukykyämme

DNA:n heinä-syyskuun liikevaihto kasvoi 189,2 miljoonaan euroon (185,4) ja käyttökate nousi 53,0 miljoonaan euroon (44,8). Liikevoitto parani 75,8 prosenttia 19,7 miljoonaan euroon (11,2). Kasvu syntyi pääosin lisääntyneestä päätelaitteiden ja matkaviestin, kiinteistö- ja kaapeliliittymien myynnistä. Kannattavuutemme parani alkuvuodesta tehtyjen uudelleenjärjestelyjen ansioista.

Jatkoimme keväällä käynnistettyä liiketoimintarakenteemme suoraviivaistamista ja kustannuskilpailukykymme parantamista. Ostimme kesäkuun lopussa ulkoistuskumppaniltamme GoExcellentiltä asiakaspalvelukokonaisuuden, jonka nyt olemme organisoineet osaksi kuluttaja- ja yritysliiketoimintojamme. Tehdyillä järjestelyillä paransimme entisestään asiakaspalvelumme laatua ja joustavuutta toimintaympäristössä, joka vaatii entistä nopeampaa reagointikykyä ja tehokkuutta. Muutoksen vaikutus näkyy jo tässä vuosineljänneksessä keventyneenä kulurakenteena ja asiakastyytyväisyyden nousuna. 

DNA:n uusi pääkonttori valmistui elokuussa Helsingin Käpylään hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Uusiin toimitiloihin muutti suurin osa pääkaupunkiseudun henkilöstöstä, noin 550 DNAlaista. Uusi, energiatehokas ja joustava työympäristö mahdollistaa monimuotoisen tavan tehdä innovatiivista työtä.

DNA toi syyskuussa suomalaisten ulottuville uuden helpon tavan käyttää internetiä ulkomailla. Goodspeed-palvelu ja -matkamokkula tarjoavat Euroopassa matkustaville datasiirron paikallisella hintatasolla. Toisena innovatiivisena palveluna toimme DNA Kauppoihin suomalaisen Simplofon Oy:n kehittämän kosketusnäyttöpuhelimen käyttöä helpottavan käyttöliittymän.

DNA lähetti Yle HD -kanavan lähetykset Lontoon olympialaisista maksutta teräväpiirtona noin 1,5 miljoonassa kodissa DNA:n antenni- ja kaapeliverkon koko palvelualueella. Uskomme teräväpiirtokatselun nopeaan yleistymiseen teräväpiirto-tv-laitteiden myynnin kasvun myötä. Tätä trendiä tukee myös valtioneuvoston sähköisen median tulevaisuutta koskeva linjaus siirtää antennitelevisioverkkojen maksutelevisiotoiminta teräväpiirtoverkkoihin vuoden 2017 alussa. Samassa aikataulussa 700 MHz -taajuusalue siirretään langattoman laajakaistan käyttöön audiovisuaalisten sisältöjen uusien jakeluteiden edistämiseksi. Ripeä 700 MHz:n taajuusalueen käyttöönotto tuo uuden vaihtoehdon haja-asutusalueiden langattoman laajakaistan toteutukselle hyvin pian 800 MHz:n taajuusalueen huutokaupan jälkeen.

Lokakuussa julkaistun kansainvälisen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan vuonna 2012 DNA:n liikkuvan laajakaistan ja DNA Welho maksutelevision kuluttaja-asiakkaat ovat tyytyväisimpiä. Palvelun laatu koetaan parhaaksi, asiakkaan kokema arvo ja asiakasuskollisuus ovat myös parhaimmalla tasolla. Lisäksi DNA Welho maksutelevision imago ja tuotelaatu ovat viime vuoden tapaan tutkimuksen ykkössijalla. Asiakaspalvelun parantaminen ja nopea verkko ovat asiakastyytyväisyyden perusteena.

Oletamme Suomen ja Euroopan taloustilanteen jatkuvan turbulenttina ja siirtyvän vähitellen pitkään hitaan kasvun aikaan. Taloussuhdanne heijastuu tietoliikennemarkkinaan hitaasti ja jälkisyklisesti. Kilpailutilanne pysyy kireänä.

Parannamme hieman vuoden 2012 näkymiä.  Arvioimme konsernin rahoitusaseman pysyvän hyvänä vuonna 2012 ja liikevaihdon kasvavan. Euromääräisen käyttökatteen arvioimme olevan viime vuoden tasoa ja liikevoiton nousevan hieman edellisestä vuodesta.

Riitta Tiuraniemi

 

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Riitta Tiuraniemi, DNA Oy, puh. 044 044 1000, riitta.tiuraniemi@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2012